ОХРИТСКА АРХИПИСКОПИЈА
Укинување на Охридската архиепископија

Неканонското укинување на Охридската архиепископија од страна на турскиот султан

Безразлично што во почетокот односите меѓу Охридската архиепископија и Цариградската патријаршија биле коректни и сестрински, па дури охридскиот епископ Пајсиј во 1565 година и го водел соборот во Цариград на кој патријархот Јоасаф бил обвинет за симонија. Знакот на заемно уважување бил и донесениот акт на Соборот во Одрин (Едрене), во мај 1697 година, во кој Охридската архиепископија, Пеќката патријаршија и Кипарската епископија се прогласени за “почитувана тројца” и дека постојат еднакво законски, како и “богопроизведените четворици патријарси”. Меѓутоа, колку што повеќе слабееше Охридската ариепископија, толку повеќе растеше настојувањето на Патријаршијата од Цариград да завладее со неа и со просторот на нејзината диецеза. Интригите на Патријаршијата за сметка на Архиепископијата од Охрид со времето станувале дел од нејзиното поведение кон “сестринската” црква. Во времето на заладените турско-австриски и турско-руски односи тоа било далеку поедноставно: на султанот му било постојано сугерирано дека Архиепископијата е орудие на Рим, Виена и Москва. Внатрешните несогласувања во Архиепископијата и оделе на рака на Цариградската патријаршија. Кулминацијата на заострените односи го достигинала својот врв за време на изборот на Ананиј, протосингел на патријархот Јоанакиј Трети Караџа, за архиепископ на Охридската архиепископија. Тоа била една обмислена и беспримерна игра со благослов на султанот: Патријаршијата, наспроти самостојноста на Охридската архиепископија, го предала правото на избор на нов охридски архиепископ на шест-седумина затечени архиереи на Архиепископијата во Цариград, прогрчки расположени. Целата акција за избор на нов архиепископ на испразнетото место бил, всушност, инициран од гркофилските колонисти од охридската дијацеза во турската престолнина. Формалниот избор бил направен, меѓутоа, Ананиј не бил прифатен од охриѓани, а и Архиепископијата не го признала новиот избор. Изгонувањето на тукуштодојдениот Ананиј во Охрид бил последен успех на партијата на автохтонистите во градот. Во меѓувреме, Патријаршијата со поткупи на високи турски великодостојници и приврзаници на грчката кауза меѓу високото свештенство на Архиепископијата, откинувала парче по парче од неа. Најпосле, патрихот Арсениј на 16 јануари 1767 година ја дал својата прва “доброволна” оставка во која, меѓу другото, рекол: “…поради неможноста да ги средам и поправам нуждите на Охридската архиепископија што се јавија една по друга пред нас…”. Сменет од архиепископ, Арсениј бил назначаен за митрополит на Пелагониската епархија, но и оттаму бил изгонет на 24 јуни 1767 година, откако дал повторно “доброволна” оставка.
Веднаш по симнувањето на Арсениј од архиепископскиот престол, патријархот Самоил Ханцери издејствувал кај султанот Мустафа Трети, ираде со кое се поништувала Охридската архиепископија, а нејзините епархии биле вклучени кон Патријаршијата, без право на жалба на оваа и ваква одлука. За да се избрише каква и да е трага на Епископијата, Цариград ја укинал и самата охридската епархија, пренесувајќи го центарот во Драч и наречувајќи ја епархијата Драчка. Се отишло дотаму што дури и името на Охрид било променето во Лихнидос – само да се укинат сите спомени на Охридската архиепископија. Така Охрид, по 800 години, бил укинат не само како центар на антикефална црква, туку и како епископско седиште, безразлично што тој тоа беше уште од првите децении на христијанството на Балканот. Патријаршискиот синод, оддавајќи му благодарност на султанот, на 15 мај 1767 година донел акт во кој ги “образложил” причините за укинувањето на Архиепископијата. Наводно, таа (како, впрочем, и Пеќката патријаршија, укината една година порано), била создадена незаконски и неканонски одделена од Патријаршијата. На тој начин султанскиот хатишериф со кој се ликвидирала Архиепископијата не е само канонски, туку и праведен акт! Славко Димевски забележува дека дури и наредбата за укинување на Архиепископијата, донесена од заколнат непријател на христијанството, каков што бил турскиот султан, не била толку сурова, колку што била сурова одлуката на исцело грцизираната Патријаршијата да се избришат сите траги на постоење на Архиепископијата во Охрид.

Постигнувајќи ја својата основна цел: укинување на Охридската архиепископија, грчката Цариградска патријаршија направила се да се уништат духовниот и црковниот живот во Македонија и да се наметнат законите и обичаите на грчката црква. Се разбира, најпрвин била укината словенската богослужба. Свештеничкиот кадар бил генерално заменет со Грци и гркомани. Отпорите на паствата уследиле мошне брзо во Битола, Охрид, Скопје, Кукуш, Лерин, Тетово и во некои други градови. Сепак, најнискиот ред на свештенството останал домороден, зашто Грците, заради неговите мошне скромни приходи, не биле заинтересирани за овие места. Тие полуписмени, полуприучени свештеници и монаси, во времето на најтемното фанариотско духовно ропство, успеале да ги сочуваат традициите на Климентовата црква и на Охридската архиепископија.

НА ДЕНЕШЕН ДЕН
КАЛЕНДАР НА МПЦ: Денеска е Св. пророк Елисеј, сопатник на големиот пророк Илија

Според календарот на МПЦ (Јулијанскиот календар) денеска е 14 јуни. Денеска е Св. пророк Елисеј. Пророк Елисеј живееше 900 години пред Христа. Му беше современик и сопатник на големиот пророк Илија. Всушност, тој ја продолжи неговата служба. На свети Илија во староста му беше откриено дека ќе го замени овој маж од градот Авелмаул. Тој му го остави својот плашт и жезлото, а Господ на Елисеј му даде поголема сила од онаа што ја имаше Илија. Се претстави пред Бога во длабока старост. ОД КАТОЛИЧКИОТ КАЛЕНДАР: Денеска е Св. Кирил Александриски. Бил роден во 370 година. Тој е последен претставник на александриската школа и грчко-христијанската книжевност во Египет. На Ефескиот сабор во 431 година се борел за правоверството и честа на Богородица Марија против херетичарот Несториј. Во 412 година станал александриски патријарх.
НА ДЕНЕШЕН ДЕН
ДЕНЕСКА Е СВ. ПРОРОК ЕЛИСЕЈ: Господ го одредил него како наследник на престарениот Св. Пророк Илија во пророчката служба

Денеска е 14 јуни (по стар стил) и се слави Светиот пророк Елисеј. Живееше 900 години пред Христа. Кога Господ сакаше да го земе кај Себе престарениот Пророк Илија, му откри дека за наследник во пророчката служба му го одредил Елисеј, синот Сафатов, од племето Рувимово, од градот Авелмаул. Илија му ја кажа на Елисеј волјата Господова и го покри со својата наметка и испроси од Бога двојна благодат за него. Елисеј веднаш го остави својот дом и тргна по Илија. А кога Господ го зеде Илија на огнени кочии, Елисеј остана и ја продолжи пророчката служба со поголема сила и од онаа на Илија. Според чистотата и ревноста им беше рамен на најголемите пророци, а според чудотворната сила што му ја даде Бог, ги надмина сите. Ја раздвои водата на Јордан како некогаш Мојсеј Црвеното Море; горчливата вода во Јерихон ја направи питка; изведе вода во ископаните ровови за време на војната со Моавците; умножи масло во садовите на бедната вдовица; го воскресна умрениот син на жената Сонамка; со дваесет лепчиња нахрани сто луѓе; го исцели од лепра војводата Нееман, спушти лепра на својот слуга Гиезиј заради неговото среброљубие; ослепи цела една војска сириска, а друга пак ја втурна во бегство; му претскажа многу настани на народот и на поединци. Се претстави пред Господа во длабока старост.
НА ДЕНЕШЕН ДЕН
КАЛЕНДАР НА МПЦ: Денеска е Св. маченичка Аквилина, христијанка од Палестина

Според календарот на МПЦ (Јулијанскиот календар) денеска е 13 јуни. Денеска е Св. маченичка Аквилина. Света Аквилина се роди во градот Вивлос, Палестина, во христијанско семејство. Веќе на свои 10 години таа беше силно утврдена во христијанската вера. Во тоа време започна Диоклецијановиот прогон. Некој ја пријави Аквилина, која тогаш имаше 12 години, на царскиот намесник Волусијан. Волусијан се трудеше да ја одврати Аквилина од Христос, а кога не успеа со зборови, ја стави на маки. После долги и повторувани измачувања св. Аквилина го предаде духот на Бога. Ова сведоштво се случи во 293 година.
ОД КАТОЛИЧКИОТ КАЛЕНДАР: Денеска е Св. Иван и Павле. Тие биле тајно мачени во својата куќа во Рим. За време на владеењето на царот Јулијан Бунтовник, во 362 година биле закопани. Царот се обидувал да ги натера да се откажат од христијанската вера, но кога не успеал свети Иван и Павле биле измачувани. Но, и покрај маките тие останале верни на Христос и неговата црква, верувајќи во вечен живот.
-
Вести1 month ago
ШОКАНТНО ОКТРИТИЕ! Научно докажано: Македонците се првите луѓе во Европа
-
ЕНЦИКЛОПЕДИЈА4 weeks ago
ЗА НИВ БИЛ МАКЕДОНЕЦ: Комити кои го преживеале Илинден во 1960 година му оддаваат почит на Пиринскиот цар Јане Сандански
-
ЕНЦИКЛОПЕДИЈА2 months ago
Портрет на прилепско семејство од 1793 година ја ништи бугарската и грчката пропаганда против Македонците
-
НА ДЕНЕШЕН ДЕН4 weeks ago
Во Влахи во Пиринска Македонија е роден македонскиот револуционер, Пиринскиот цар, Јане Сандански
-
ЕНЦИКЛОПЕДИЈА1 month ago
Германскиот историчар Лоникер во 1578 година ги наведува Македонците како засебен народ
-
Вести2 months ago
ЛАВРОВ НАВОДНО ЈА „ПОПАРИЛ“ ГРЦИЈА: ВРШИТЕ ТЕРОР КОН МАКЕДОНЦИТЕ И МАКЕДОНИЈА А НАС ЌЕ ТИ ПРЕДАВАТЕ ДЕМОКРАТИЈА?
-
Вести1 month ago
МАЈМУНСКА СИПАНИЦА– ДАЛИ ЗАПОЧНУВА НОВА ПАНДЕМИЈА?
-
ЕНЦИКЛОПЕДИЈА2 months ago
ГЕРМАНСКА МАПА ОД 1940-ТА: Македонците во Македонија претставени како засебен мнозински народ, Бугари немало ни за бугарските сојузници