Connect with us

НА ДЕНЕШЕН ДЕН

ПОТРЕС ВО БПЦ ПОРАДИ ОДЛУКАТА ЗА МПЦ: Скандал, изненадувачки Скопје и ја украде „бугарската Охридска Архиепископија“ на Софија

Published

on

Скандал! Скопје и ја украде Бугарската Охридска Архиепископија од Бугарија, е наслов во бугарскиот медиум Епицентар.

„Македонската православна црква беше изненадувачки призната од Вселенската патријаршија како Охридска архиепископија – во изминатите години Бугарската архиепископија во Охрид беше од големо значење за опстанокот на Бугарите како народ и духовност. Тоа е, исто така, најдолгата постоечка црковна институција – речиси 750 години“, пишува медиумот.

Го пренесуваме текстот онака како што е објавен во оригинал, со предзнакот „бугарска, бугарска…“ за македонската Охридска Архиепископија:

„Бугарската автокефална архиепископија во Охрид остана единствената бугарска духовна институција и со многу труд и работа успеа да го одржи жив христијанскиот дух кај Бугарите. Во XV и XVII век охридските архиепископи сè почесто почнале да се потпишуваат со титулата патријарх. Во вчерашното соопштение од Истанбул се вели дека терминот „Македонија“ и сите други негови деривати се исклучени, а црквата е признаена само како „Охридска“.

Вселенската патријаршија, исто така, соопштува дека во евхаристиско причестување ги прифаќа хиерархијата, свештенството и народот на Црквата под раководство на архиепископот Стефан.

Advertisement
Радио KISS FM – Македонска Радио Мрежа

Црквата во Србија мора да ги реши административните прашања меѓу неа и црквата во С. Македонија во рамките на канонскиот поредок и црковната традиција, соопшти Вселенската патријаршија.

Името на оваа црква е „Охридска“ (што значи подрачје на нејзина јурисдикција само во рамките на територијата на државата С. Македонија), како што писмено им било ветено на Вселенската патријаршија и нејзиниот поглавар, со исклучок на терминот „македонски“ и сите други деривати на зборот „Македонија“.

Ова е нож во задниот дел на Бугарската православна црква, за кој Охридската архиепископија е дел од историскиот и духовниот простор, како и најстарата бугарска црковна институција, коментираат теолозите, пренесува Епицентар.

Потсетуваме дека пред само неколку дена од Македонија стигна вест за црквата „македонизација“ на бугарското преродбенички свештеник Јоаким Карчовски, родоначалникот на бугарската печатена литература, велат во текстот.

Македонската православна црква најави дека на 22 мај ќе го прогласи Карчовски за светец за „прв македонски просветител и учител на Македонците во првата половина на 19 век“.

Advertisement
Радио KISS FM – Македонска Радио Мрежа

Опширно во Епицентар

Continue Reading
Advertisement Радио KISS FM – Македонска Радио Мрежа

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

НА ДЕНЕШЕН ДЕН

КАЛЕНДАР НА МПЦ: Денеска е Откривање и пренос на моштите на Св. архиѓакон Стефан

Published

on

Според календарот на МПЦ (Јулијанскиот календар) денеска е 2 август. Денеска е Откривање и пренос на моштите на Св. архиѓакон Стефан. За моштите на свети архиѓакон Стефан не се знаеше ништо по неговата смрт со каменување во Ерусалим. Дури во петтиот век на Кафаргамалскиот епископ Лукијан во сон му се јави Гамалил, учителот на апостол Павле, и му го откри местото на кое почиваа неговите мошти, како и начинот на кој тие стасале дотаму. Имено, по убиството на свети Стефан, јудејците оставија неговото тело да го изедат пците, така што се до овој век тие беа сосема заборавени. Епископот Лукијан дојде до пештерата што му беше покажана и таму најде се според кажаното. А кога почнаа да копаат по пештерата се рашири пријатен и добар мирис од светите мошти. Подоцна моштите на свети Стефан беа пренесени во Цариград. Според Католичкиот календар денеска е Празник на Света Богородица. Тоа е ден кога Света Богородица оживеала по нејзината смрт, а телото нејзино станало духовно како Исусовото тело по воскреснувањето и со душата и телото заминала на небото, т.е. во рајот, каде примила награда поради тоа што на земјата додека живеела нејзината душа била чиста бидејќи не направила ниту еден грев. Според црквеното учење, кога света Богородица на небото ќе го моли Господ за нас, тој никогаш не ја одбива нејзината молитва. Затоа верниците се молат пред нејзините кипови и икони.

Continue Reading

НА ДЕНЕШЕН ДЕН

СВ. ПРВОМАЧЕНИК СТЕФАН: Денеска е откривање и пренос на моштите од пештерата

Published

on

Денеска е 2 август (по стар стил) и се слави Откривање и пренос на моштите на Светиот првомаченик и архиѓакон Стефан. Кога злите Евреи го убија со камења свети Стефан, го оставија неговото тело да го изедат кучињата. Но, Промислата Божја сакаше поинаку. Телото на маченикот лежеше на отворено место под градот два дена и две ноќи, а втората ноќ дојде Гамaлиил, учителот на Павле, а потаен ученик на Христа, го зеде телото, го однесе на својот имот во Кафаргамала и овде во една пештера го погреба чесно. Во истата пештера Гамалиил го погреба и својот пријател Никодим, кој плачејќи над Стефановиот гроб умре. Овде Гамлиил го погреба и својот крстен син Авив. И според заветот што го остави, и самиот Гамалиил беше овде погребан. Оттогаш поминаа векови и никој од живите не знаеше каде е погребано телото на свети Стефан. Во 415 година, во времето на ерусалимскиот патријарх Јован, му се јави Гамaлиил трипати на свештеникот кафаргамалски Лукијан и подробно му раскажа сè за погребот на оние што ги спомнавме, покажувајќи го точното место на нивните заборавени гробови. Возбуден од овој сон, Лукијан му јави на патријархот и штом зеде благослов поведе луѓе и појдоа да ги откопаат четирите гроба. Пештерата се преисполни со силно благоухание од светителските коски. Тогаш моштите на свети Стефан ги пренесоа свечено на Сион и таму ги погребаа чесно, а моштите на другите ги изнесоа на еден рид над пештерата и овде ги положија во една црква. Од моштите на свети Стефан тој ден се извршија многу исцеленија на болни. Подоцна тие мошти беа пренесени во Цариград. Така Господ го овенча со голема слава оној кој прв ја пролеа својата крв за Неговото име.

Continue Reading

НА ДЕНЕШЕН ДЕН

14/1 АВГУСТ: Пренесување на моштите на Свети Климент Охридски Чудотворец

Published

on

Д-р Марко КИТЕВСКИ На овој ден православните христијани го празнуваат пренесувањето на моштите на св. Климент Охридски. Овој празник е востановен со одлука на Македонската Православна Црква – Охридска Архиепископија кога е решено во првата недела по празникот на св. Климент и светите Седмочисленици (9 август) да се слави овој празник. Овој спомен особено се празнува во Охрид, градот на св. Климент, односно градот каде што почиваат најголемиот дел од неговите мошти. Денес тие се наоѓаат во црквата посветана на св. Пантелејмон на Плаошник, но во минатото биле пренесувани на повеќе локации. Имено според сведоштвата самиот св. Климент си го подготвил гробот во црквата „Св. Пантелејмон“ што самиот ја подигнал на Плаошник. Но подоцна кога црквата била претворена во џамија, моштите биле пренесени на други локации. Пред да бидат вратени на Плаошник, овие мошти долго време биле во црквата Света Богородива Перивлепта, која поради моштите на светителот се викала и Свети Климент. Инаку познато е дека черепот на св. Климент денес се наоѓа во манастирот „Св. Јован Продром“ кај Бер, денешно име Верија во Грција. Овој дел од моштите на св. Климент Охридски е украден од Охрид и пренесен на ова место во 14 век. Еден мал дел со големина на нокот се наоѓа во Софија, дар од Македонската православна црква – Охридска архиепископија. Свети Климент Охридски е заштитник на градот Охрид и на целиот македонски народ. Поради тоа Македонската православна црква со посебно внимание, но и со гордост празнува повеќе празници поврзани со споменот на својот патрон Свети Климент Охридски – Чудотворец. На 9 август /27 јули се празнува споменот на св. Климент денот кога се упокоил. Но бидејќи св. Климент е последен починат од групата на светите Седмочисленици (св. Кирил и Методиј, Сава, Горазд, Ангелариј, Наум и Климент), светата црква решила на овој ден да се празнува заедничкиот спомен на светите Седмочисленици, а главниот празник на св. Климент Охридски да се префрли на 8 декември, денот кога и самиот св. Климент го празнувал својот именден, на денот кога се празнува споменот на св. Климент папа Римски од III век. Првиот македонски архиепископ во исто време и творец на надалеку познатата Охридска книжевна школа е најзначајниот македонски средновековен писател и педагог. Со својата активност и со своето дело на повеќе полиња, (црковно, просветно, книжевно итн.) тој стана заслужен не само за македонскиот народ туку и за целиот христијански свет. Свети Климент заедно со Свети Наум Охридски се најистакнатите ученици на светите браќа Кирил и Методиј. Дваесетина години во Велика Моравија им помагале на солунските браќа во остварувањето на Моравската мисија. Кога кон крајот на 867 или почетокот на 868 година светите браќа Кирил и Методиј биле повикани во Рим со нив бил и Свети Климент. Тогаш бил ракоположен во духовно звање. По смртта на Кирил, во Рим, свети Климент заедно со свети Методиј се вратил во Моравија и му останал верен во одбраната на словенскиот јазик во црковната богослужба. По смртта на св. Методиј кога неговите ученици биле жестоко мачени, а потоа и протерани од Моравија во почетокот на 886 година свети Климент заедно со свети Наум и свети Ангелариј дошле во Бугарија, од каде што биле испратени во Охрид. Овде св. Климент ја основал познатата Охридска книжевна школа наречена и прв словенски универзитет во кој оспособил над 3.500 ученици за црковна богослужба. Паралелно со црковната и педагошката се занимавал и со книжевна и преведувачка дејност. Нему му се припишуваат опширните житија на св. Кирил и Методиј познати како Панонски легенди, најзначајниот извор за проучувањето на животот и делото на солунските браќа. Напишал и поуки за големите христијански празници (Рождество Христово, за Велигден, за Зачатието на Пресвета Богородица, за Благовештението на Пресвета Богородица итн.), пофални слова за други празници на апостоли и маченици (за блажениот пророк Захарија и за раѓањето на свети Јован Крстител, за Светите четириесет маченици, за свети Лазар, свети Димитрија, за бестелесните Михаил и Гаврил, за свети Јован Златоуст, за свети Климент патријарх Римски и многу други дела. Не помалку значајна е и неговата преведувачка дејност. На св. Кирил и Методиј им помагал во преведувањето на потребната литература за црковната богослужба, а самиот го превел целиот Цветен триод. По смртта Господ го прославил со многу чуда. Но бидејќи свети Климент уште за време на животот бил многу популарен меѓу народот, веднаш по неговата смрт неговиот култ уште повеќе се раширил. Се создале многу преданија во кои се среќава неговиот лик. Едни од нив содржат биографски податоци за светителот, други содржат мотиви со исцелителска содржина и раскажуваат за неговата моќ да лекува со допир, со лековити води или со лековити билки. Извесен број преданија зборуваат и за неговата просветителска дејност, за тоа како го описменувал населението, како го поучувал да ја обработува земјата, да одгледува овошни дрвја и како да гради поубави куќи да живеење. И поголем број топоними (камења, стапалки, дрвја и сл.) во охридскиот крај се поврзани со неговото име. Свети Климент Охридски е патрон на Македонската православна црква – Охридска архиепископија, тој е заштитник на градот Охрид и целиот охридски крај. Преданијата раскажуваат дека секогаш кога над градот и околината ќе се надвиснела некоја несреќа се јавувал духот на светецот и го спасувал градот од разурнување, а народот од страдање. Во преданијата свети Климент најчесто се среќава со свети Наум Охридски, со кого најчесто се претставени како браќа. Некои истражувачи сметаат дека тоа се однесува на браќа во духовна смисла ‒ собраќа, но повеќемина се склони да тврдат дека свети Климент и свети Наум навистина биле родени браќа. Не само затоа што свети Климент бил епископ, а свети Наум презвитер, а во православната црква епископ и презвитер никогаш не се нарекувале браќа, туку и поради некои други показатели. Се претпоставува дека св. Климент е роден околу 830/840 година. Починал на 27 јули според стариот (односно на 9 август според новиот) календар во Охрид. Бил погребан во гробот што самиот си го подготвил во црквата „Св. Пантелејмон“. Уште за време на животот св. Климент својот именден го празнувал на денот кога Светата христијанска црква го празнувала споменот на Светиот свештеномаченик Климент папа Римски односно на 25 ноември според стариот ( или 8 декември според новиот) календар. Поради тоа подоцна Светата црква главниот празник поврзан со неговото име го поместила на денот на неговиот именден, а на денот на неговото упокоение (9 август/27 јули) се празнува заедничкиот спомен на Светите Седмочисленици (светите Кирил и Методиј, Климент, Наум, Ангелариј, Сава и Горазд), како и споменот на светиот великомаченик Пантелејмон. „Внесувањето на овој датум во црковниот календар за богослужбено чествување на св. Климент Охридски го извериш византискиот охридски архиепископ Теофилакт кон крајот на 9 век, поткрепувајќи го неговиот култ со составување на пространо житие и на служба со химнографски песнопеења.“ Во народното творештво на секој народ важно место имаат народните преданија и легенди. Тие се резултат на колективното паметење, односно на изборот од сето она што од минатото на еден народ влегло, и останало во неговиот спомен. Кога станува збор за преданијата и легендите треба да се има предвид дека многу претстави поврзани со христијанските светители се наследени од постарите периоди. Меѓу македонските легенди и преданија значајно место имаат оние поврзани со ликовите на Свети Климент и Свети Наум Охридски чудотворци. Според повеќето истражувачи изворите на преданијата и легендите за овие двајца наши културни и религиозни дејци можат да се најдат во нивните житија, а некои претставуваат плод и на народната фантазија. Преданијата за Свети Климент на број се помалку од оние за Свети Наум, но сепак го одразуваат односот на народот кон својот заштитник. Култот на Свети Климент Охридски се ширел кај македонскиот народ и многу пошироко по пат на одржување богослужби, преку постојано препишување на неговите творби кај повеќето словенски народи, по пат на изработување на сликарски дела, на фреските и иконите, по пат на склупторски дела и слични уметнички манифестации, како и по пат на општење со охридскиот светилник преку легендите и народните преданија. Зашто, како што е познато во народното верување Свети Климент е заштитник на градот Охрид и околината и секогаш кога ќе се заканела опасност се јавувал духот на светителот и ги заштитувал животите на луѓето и нивните имоти. Оттука луѓето во него се заколнувале, се заветувале, или го повикувале во молитвите. Така, Свети Климент „е присутен во свеста на нашиот народ и интимно сврзан со неговиот секидневен живот и со неговата судбина“. Што се однесува до култтот на св. Климент треба да се каже и тоа дека поради неговата голема популарност меѓу свештениците и верниците уште за време на животот св. Климент веднаш по упокојувањето бил уште повеќе почитуван. „Веднаш по блаженото упокојување на св, Климент Охридски многумина верници почнале да одат на поклонение во неговата манастирска црква и на неговиот гроб силно верувајќи во исцелителната моќ на светецот. Ваквата масовна и култно потсилена состојба спонтано наложила св, Климент да биде воведен во редот на светителите и од страна на црковната хиерархија. Особено за тоа дале авторитетен прилог неговите ученици и следбеници, кои набргу се погрижиле по христијанските храмови во Охридската диецеза да се служат богослужбени чествувања за неговиот светителски спомен и слава.“ Сведоштвата на Григор Прличев искажани во неговата Автобиографија можеме да ги сметаме за сведоштва од пошироко значење бидејќи Прличев како охриѓанец имал однос кон Св. Климента каков што имале и другите негови сограѓани. Кога Прличев држел слово за Свети Климента во Охрид рекол: „Неоти Свети Климент има нужда од пофалби, неоти може некој достојно да го пофали, но должни сме да го пофалиме како што можеме и колку што ни допушта времето и местото“. Кога, по многуте клевети, дошле да го водат во затвор, Григор Прличев побарал дозвола да се поздрави, односно да ја поутеши својата мајка при што и рекол: „Мајко не бој се! Тако ми Св. Климента за малку ќе се видиме. Никому зло не сум сторил. Чисто небо од светкавици не се бои. Тоа се Владикови клевети што Бог ќе ги распрсне како дим. Бог и со здравице ќе ми те дари. Не ти велам збогум, ами довидување“. Кога во затворот ќе го посети учителот Наум Филев во знак на охрабрување ќе му рече: „Знаеш ли дека машко и женско трча кон Св. Климентовиот храм? Знаеш ли колку свеќи горат пред Св. Климента за вашето спасение?“ Во затворот Г. Прличев стакленицата (шише со ракија) му ја подал на еден старец да благослови. Тој како што вели Прличев помолитви: „Св. Климент златен да му платит секому според работите (амин), да не крепит во верата (амин), да и извишит куќите на милостивите граждани што не најале и напоиле (амин), да и множит и славит (амин), да ги чуват и вардит од зло нивните чеда, внуци и превнуци (амин).“ Кога Прличев ќе ја земе стакленицата за да благослови ќе рече: „…Св. Климент да и поднесит молитвите на старецот пред Божјиот престол (амин).“ Кога затворениците меѓу кои бил и Прличев ги подготвувале за да ги пренесат од охридскиот за дебарскиот затвор и кога му ставиле вериги на ногата, тука се нашла и мајка му која му рекла: „Биди ми јунак, ако ли не јас ќе умрам од тага. Четири сирачиња маленки ми останавте од татка си; ти дури и не го помниш, ти беше шестмесечно младенче – седаче. Ве изранив со јуначко земјоделие и туѓоработништво. Не бој се! Пред Св. Климента горат безбројни кандила. Ако ми се уплашиш, арам да ти е моето млеко!“ Покажувајќи ги овие цитати од Автобиографијата на Прличев, сакаме да покажеме дека духот на Св. Климента бил насекаде во Охрид, дека луѓето го повикувале во молитвите, дека палеле кандила пред неговите икони повикувајќи го да ги заштити, дека го имале за застапник пред Господа. И самиот Прличев во споменатото Слово за Св. Климента вели: „Кога се славит името на светиите, тогаш се славит и името на самаго Бога; тогаш и добрината се закрепува, а лошината ја губи својата држава.“ Поради неговата општа популарност меѓу македонскиот народ и посебно меѓу народот во Охридско за Св. Климента се раскажани и запишани поголем број преданија. Во повеќе преданија се раскажува како Св. Климент го спасил градот од разни опасности и од разни непријатели. Еднаш и помогнал на самоиловата војска во борбата со турскиот аскер. Тогаш Св. Климент се појавил на коњ и од големата сила на коњот останале траги на калдрмата. Старите раскажувале дека до скоро на Горна Порта се гледале траги од потковиците на коњот. И во едно предание, од зборникот на браќата Миладиновци, со наслов „Свети-климентова стапаљка“, кусо предание искажано само со една реченица, се вели дека „В Охрид имат камен над кој сет вглобени петични стапаљки од скорни, кои вељат че беха од Св. Климент.“ И во друго предание Св. Климент го бранел Охрид од турските војски. Тогаш водел борба и кај Долна Порта и кај Горна Порта. Притоа неговиот коњ се сопнал и од задната нога се откинала потковицата и се закачила горе на железната врата од Горна порта. Потковата до денешни дни стоеше на вратата, сведочи раскажувачот. За средбата на Св. Климент со турските војски или со јаничарите се раскажува и во други преданија. Така еднаш ги посоветувал охриѓани како да го напуштат градот (да ги потковаат коњите наопаку), друг пат го ослепел везирот, водачот на јаничарите што сакал да влeзе во градот. Му ги ослепел дете очи, а потоа кога овој ја видел силата на светецот, кога се покајал и го молел, Св. Климент му го вратил едното око за да не прави друг пат такви работи. Во преданијата Св. Климент е претставен и како спасител на девојче што се давело во езерото, излекувал девојка што била глува и нема, заедно со Св. Наум и Св. Ангелариј ја излекувал ќерката на царот што била крастосана, излекувал девојка – ќерка на лекар што била болна од припаѓање, оздравела кога ја бакнала раката на Св. Климент, го предупредил игуменот што се обложувал (мотив што го среќаваме и во преданијата за Св. Наум), му помогнал на чунарот што носел кори за правење чунови. Итн. Св. Климент во преданијата е претставен и како го штител манастирскиот имот. Човекот што пресекол дрво од кај манастирот на Св. Климент почувствувал тежина и умрел. Ноќта на неговата жена и се јавил старец со бела брада и и рекол да го однесат во црквата Св. Климент. Таму тој оживеал. Потоа на сон му се јавил Св. Климент и го прекорил уште еднаш да не сече од неговите дрвја. Во друго предание се раскажува дека некој Турчин што обработувал ниви од црквата Св. Ѓорѓија од Струга една ноќ од прозорецот на својата куќа гледал како некој човек со долга брада качен на коњ му го газел бостанот. Утрото кога пошол во бостанот, се изненадил кога видел дека немало никаква штета. Кога била отворена црквата во ликот на Св. Климента го препознал човекот што на коњ му го газел бостанот. По совет на питропот донесол десетина ока масло за светење на црквата. Таа година штета не му се направила, но потоа нивите на црквата ги обработувале само христијани. Итн. Итн. Значи имаме поголем број преданија со различна содржина во кои Св. Климент е прикажан како градител на манастир, заштитник на манастирскиот имот, лекар, заштитник на градот Охрид и на неговите жители, просветител итн. Преданието сведочи дека Св. Климент го подучувал народот на корисни работи. Во едно предание се вели дека „Кога стигнал Св. Климент во Охрид видел дека луѓето не живееле во куќи, туку во некакви колиби покриени со слама и потпрени со диреци. Тогаш Св. Климент нив ги научил да ѕидаат убави куќи од камен. Прво тој ја соѕидал неговата црква, а потоа сите почнале да ѕидаат убави камени куќи“. Во друго предание пак што го објавил К. Шапкарев се вели дека Св. Климент не само человеците в Охридската каза ги просветил во Христијанската вера туку и самите плодородни дрвја ги опитомил, пренесол во градот питоми овоштија, насади и ги пресадил дивите до тогаш месни овошни дрвја“. Ј. Х. К. Џинот во написот за Охрид и Преспа објавен во Цариградски весник од 26. 03. 1855 година ја споменува оваа дејност на Св. Климента па вели дека: „В Охрид секаков емиш (овоштија) има, и това овоштие е насадено от руците на Свјатаго Наума, Климента и Геразма. Много дрвеса сја називајат Наумови круши, Климентови чреши, Геразмови т.е. Грозданови лози, зашто по всичка Македонија, Албанија и Тесалија таквија овоштија (не) сја находат како охридските.“ Џинот само го запишал она што го раскажувало народното предание во однос на оваа дејност на Св. Климент. Преданието Св. Климента најмногу го поврзува со Св. Наума. Тоа е и разбирливо ако се има предвид дека извршуваат иста дејност, дека народот ги сметал за собраќа, или за браќа по вера односно по дејност, или за родени браќа како што ги сметаат и некои научници. Преданието ги поврзува како ученици на светите браќа Кирил и Методија. Неколку преданија раскажуваат дека св. Климент и св. Наум во исто време и со договор ги граделе своите манастири. Мајсторите распнале јаже од едниот до другиот рид по кој си ги подавале алатите. Уште се договориле кога едниот манастир ќе биде готов да се затресе јажето и да престанат со градба за да видат чиј манастир е прв изграден. Уште малку црквата на Св. Климент не била готова кога на јажето паднале црни чавки и мајсторите престанале да работат. Тие на Св. Наум продолжиле и го завршиле. Потоа паднале и бели гулаби и и тие престанале со работа. Значи во преданието запишано од Бранислав Нушиќ паднале црни чавки и бели гулаби. Во друго предание се вели дека на јажето слетал уморен орел во трето предание пак јажето го затресол орел ранет во борбата меѓу орлите и штрковите. Како и да е според преданието Св. Климентовиот манастир останал недоправен поради што на Турците им било полесно да го претворат во џамија, додале само минаре, а кубе немало како што се вели во преданието запишано од Б. Нушиќ. Но некогаш свети Климент во преданијата се среќава со други светители, како што се св. Еразмо Охридски, свети Кирил и Методиј, свети Спиридон и свети Василиј итн. Некогаш пак, се среќава и во врска со историски личности од Охрид како на пр. со Григор Прличев. Тоа е и разбирливо ако се има предвид популарноста што Прличев ја имал во Охрид и воопшто во Македонија. Од биографијата на Миладиновци знаеме дека кога во 1845 година во Охрид и Струга престојувал рускиот научник В. И. Григорович, тој заедно со Димитрија Миладинов го посетиле селото Издеглавје каде што ја барале првата Св. Климентова епископија Главеница. Тие тука ги барале камените столбови со словенски натписи во кои станувало збор за покрстувањето на населението. Бидејќи не нашле траги од тоа што го барале Григорович му оставил аманет (задача) на Димитрија да продолжи да бара. Шапкарев има запишано предание за ова село Издеглавје со наслов: „За Здеглаве и Белица или првите Св. Климентови епископии, Главиница и Велица“. а) Во Охридското окружие, 8-9 часа на север од градот, има една околија наречена Деб’рца разделена на два дела, Горна и Долна Дебарца. Во последната има главно село Здеглавје или по турски изговорено „Издеглавје“. Преданието кај нас раскажува дека истото тоа село Здеглавје било некогашната „Главиница“, првата Св. Климентова епископија. А некои сочувани белези ја потврдуваат верноста на тоа народно предание….“ – се вели во преданието запишано од К. Шапкарев. И денес жителите на селото Издеглавје пренесуваат кажување на нивните претци дека во месноста Старо Село, кај двете селски цркви и кај селските гробишта имало некои знаци (дупки, пештери) остатоци од минатото. Во преданието запишано од Шапкарев освен за Здеглавје се зборува и за Белица. Притоа се раскажува дека селото Белица било всушност некогашната Св. Климентова епископија во науката позната како Велица. б) На најзападната граница од истиот округ околу еден и пол до два часа на запад од градот Струга на источното ребро од Беличката Планина која е дел од Акрокеравнијските, лежат две влашки села, Горна и Долна Белица, првото горе на планината, помало, а последното долу во подножјето, доста големо, со жители повеќето трговци. Подолу кон север има уште две бугарски села доста големи Вешчани и Октиси. а близу до нив едно Арнауто – мохамеданско, исто така големо село Велешта со теќе и Шех во него и со жители најсвирепи злоупотребувачи на земјата. Се зачувало предание и за тие села, особено за последното, дека е истото она место на кое постоела некогашната Белица, искривено Велица, втората Св. Климентова епископија која според истото предание тогаш била град со 3000 и повеќе семејства. За потврдување на вистинитоста и на тоа предание има докази кои ќе се бидат објавени на друго место.“ Некои најнови објавени записи потврдуваат дека култот на Св. Климент бил раширен во Струга и Струшко. Истражувањата на Стојан Ристески, Анастас Ќушкоски, Јоне Кленко, и други автори од овој крај сведочат дека имало повеќе локалитети, манастири, цркви, топоними, села, реки и други објекти поврзани со името на Св. Климент, се разбира остаток од времето кога во селото Белица била неговата епископија. Најпрвин манастирот Св. Климент, на 2,5 км. источно од селото Горна Белица е единствениот манастир посветен на Св. Климент. Според народното предание овој манастир го подигнал самиот Св. Климент. Ова е култно место за жителите на Горна Белица, Вевчани, Октиси, Вишни па дури и за Стружани. Под манастирот се наоѓа извор за кој народот смета дека има света или лековита вода. И плодовите од овошните дрвја околу манастирот на струшкиот пазар биле сметани за лековити и се купувале за здравје. Се велело „Касни за здравје“ зашто се сметало дека тие се засадени од Свети Климент. Да споменеме и тоа дека патот што минувал покрај манастирот бил именуван како Света Долина секако поради делувањето на Свети Климент. Во селото Вишни има црква што го носи името на Св. Климент. Потоа во Струга маалата околу црквата Св. Ѓорѓија се викало Светиклиментова Маала. Блатото од истекот на Дрим од езерото до селото Калишта се викало Светиклиментово или само Климентово Блато. На околу 2 км. од мостот на поезијата кон Калишта се наоѓал манастирот Света Богородица кој бил потопен, но народот верувал дека Св. Климент во него имал дел од својот универзитет. Реката што одела од Цареј Кладенци низ Струга и се вливала во Црн Дрим се викала Климентица. Во селото Мислешево има стара црква Св. Климент, во селото Волино една месност се вика Манастирот Свети Климент. Овде се пронајдени надгробни споменици, а има индиции дека се работи за антички локалитет врз кој подоцна – во средновековието била изградена и црква посветана на Св. Климент. Во близина на ова село се наоѓа селото Климештани и во него, исто така, има црква Свети Климент. Името на селото и името на црквата не е исклучено да се поврзани со дејноста на св. Климент Охридски, според жителите на селото кои раскажувале легенди, преданија и имиња на локалитети поврзани со името на свети Климент Охридски. Очигледно Струга и Струшко задржале траги од животот и дејствувањето на св. Климент какви што нема ниту едно друго место. Дали тие останале недоволно афирмирани или подзаборавени поради поголемиот град Охрид и дејноста на св. Климент во овој град, како и неговиот манастир на Плаошник и неговите мошти во манастирот?! Како и да е Свети Климент Охридски чудотворец нашол значајно место во народното паметење што резултирало со мноштво народни легенди и преданија за него. Во нив некогаш го гледаме како обичен човек, друг пат како чудотворец. Но секогаш тој им помага на луѓето поради што тие го повикуваат во своите молитви, благослови и секогаш кога им се потребна неговата помош.

Continue Reading
Advertisement
НА ДЕНЕШЕН ДЕН4 hours ago

КАЛЕНДАР НА МПЦ: Денеска е Откривање и пренос на моштите на Св. архиѓакон Стефан

НА ДЕНЕШЕН ДЕН4 hours ago

СВ. ПРВОМАЧЕНИК СТЕФАН: Денеска е откривање и пренос на моштите од пештерата

Вести5 hours ago

Три малолетни лица нападнати во Инџиково

Вести5 hours ago

Сончево и топло со мала до умерена облачност

Вести5 hours ago

На „Табановце“ се чека околу еден час, на „Богородица“ околу 30 минути

Вести13 hours ago

Скандал на прославата на ДУИ за Рамковниот договор: Водителката исвиркана кога проговори на македонски јазик (ВИДЕО)

Вести13 hours ago

Приведено младо лице од Неготино, нападнал полициски службеник

Вести13 hours ago

149 мерки за пребрзо возење на тетовско-гостиварското подрачје, 13 дури над 70 км на час над дозволеното

Вести21 hours ago

36 санкционирани возачи во Кичево, 10 биле пијани

Вести21 hours ago

УХМР во моментов: Скопската котлина ќе ја зафати пороен дожд и силен ветер

ХРОНОЛОГИЈА3 weeks ago

ЧЕРЧИЛ ЗА НАШАТА ДРЖАВА: ЦЕЛАТА ИСТОРИЈА НА ЕВРОПА Е ПОВРЗАНА СО МАКЕДОНИЈА, ЗАТОА СИТЕ ЈА НЕГИРААТ

НА ДЕНЕШЕН ДЕН4 weeks ago

НА ДЕНЕШЕН ДЕН: Роден е Александар Македонски – од мајка му добил копнеж за херојска слава, од татко му Филип војничка дарба

Вести4 weeks ago

Перо Камиказа: Татко ми, кој е жив и е од Егејска Македонија, на 95 години ми рече да ви ги поставам следните прашања

НА ДЕНЕШЕН ДЕН3 weeks ago

НА ДЕНЕШЕН ДЕН: Бугарските фашисти во Софија ги стрелаа македонските поети и патриоти Никола Јонков Вапцаров и Антон Попов

Вести3 weeks ago

ГОВОРОТ НА ОМРАЗА НЕ ПОЧНАЛ ОД ВЧЕРА: Македонците ги мразат Бугарите, пишувал британскиот весник Тајмс уште во 1915 година

Вести4 weeks ago

Порака од внуката на Вера Циривири-Трена до власта: Ќе изгубите, вистината не се брише со потписи на предавници!

Вести3 weeks ago

Прогласување кризна состојба, но без рестрикции – земјава пред енергетски најтешката зима

Вести3 weeks ago

АКАДЕМИК КОЦАРЕВ: Македонија во 2084-та е „делумно рамноправна членка на ЕУ“, но веројатно е дека Македонците во неа се целосно истребени

Лајфстајл4 weeks ago

15 вистински причини зошто е убиен Гадафи

Вести3 weeks ago

Николоски: За едно фотографирање во Брисел Владата на СДСМ и ДУИ ја понижи цела Македонија

НА ДЕНЕШЕН ДЕН3 months ago

НА ДЕНЕШЕН ДЕН: Oд предавство во Могила загинаа војводите Цветков и Дедо Андреја со 14 комити во бој со 300 души аскер

Вести3 months ago

КОВАЧКИ: Ковачевски и СДСМ да кажат дали знаеле и дали учествувале на средбите на Талат Џафери со лица кои се ризик за безбедноста

Вести3 months ago

Мицкоски: ВМРО-ДПМНЕ нема да поддржи отворање на Уставот

ХРОНОЛОГИЈА4 months ago

РАЃАЊЕ НА МАКЕДОНСКАТА НАЦИЈА ЕП 04

НА ДЕНЕШЕН ДЕН4 months ago

Денеска е Велигден

НА ДЕНЕШЕН ДЕН4 months ago

Свети Георгиј Исповедник

ХРОНОЛОГИЈА4 months ago

РАЃАЊЕ НА МАКЕДОНСКАТА НАЦИЈА ЕП 03

НА ДЕНЕШЕН ДЕН4 months ago

ВОЗБУДЛИВА ПРИКАЗНА ЗА МОШТИТЕ: Ова е вториот гроб на светиот Лазар во Ларнака на Кипар

Лајфстајл4 months ago

Концертен рекорд на Ацо Пејовиќ во СКОПЈЕ: Над 12.000 луѓе наизуст пееле, публиката „во транс“ на песните од Тома!

Вести4 months ago

ЗГРОЗЕН СУМ ОД ОВАА ДРЖАВА И СУДСТВО – се огласи таткото на загинатата Викторија, мајката се гушеше во солзи!

Историја

ЛЕГЕНДИ3 weeks ago

Антон Попов

Антон Попов (с. Игуменец, Петричко, Пиринска Македонија, 23. VII 1915 – Софија, 20. X 1942) – македонски поет, раскажувач, новинар,...

ЛЕГЕНДИ3 weeks ago

Никола Јонков Вапцаров

Никола Јонков Вапцаров (Банско, Пиринскиот дел на Македонија, 24. XI 1909 – Софија, 23. VII 1942) – е македонски поет...

ХРОНОЛОГИЈА3 weeks ago

ЧЕРЧИЛ ЗА НАШАТА ДРЖАВА: ЦЕЛАТА ИСТОРИЈА НА ЕВРОПА Е ПОВРЗАНА СО МАКЕДОНИЈА, ЗАТОА СИТЕ ЈА НЕГИРААТ

Винстон Черчил е еден од поважните политичари на 20 век. Најпознат е по неговата улога во Втората светска војна како премиер...

ЛЕГЕНДИ1 month ago

Петар Самарџиев  (1877 – 1906 )

Петар Самарджиев (1877 – 21.VI 1906 ) е македонски револуционер, Тиквешки војвода на Македонската револуционерна организација. Бил член на тајниот...

МАКЕДОНСКИ КРАЛЕВИ1 month ago

Последниот антички македонски крал Персеј (212-165 п.н.е) ,владеел од 179 до 168 година пред нашата ера. Тој бил син на...

ЛЕГЕНДИ2 months ago

Александар Кошка ( 1873 – 1907 )

Роден е роден 1873 година во влашкото село Гопеш, Битолско. Во Битола се школува во Романската гимназија, а потоа студира...

ЛЕГЕНДИ2 months ago

Александар Китанов – Сандо

Александар (Сандо) Китанов (1881 –23. XII 1906) е македонски учител, револуционер и војвода. Бил активен член на Македонската револуционерна организација...

ЛЕГЕНДИ2 months ago

Александар Евтимов (1874 – 1939)

Александар Евтимов (1874 – Софија, 1939) е македонски револуционер, преспански и прилепски војвода на ТМОРО, учител и публицист. Учествувал во...

ЛЕГЕНДИ2 months ago

Алберт Сониксен (1878 – 1931)

Алберт Сониксен (5. V 1878 – 16. VIII 1931) е американски новинар и публицист, кој ја поддржува македонската револуционерна борба....

ЕНЦИКЛОПЕДИЈА2 months ago

МИСТЕРИЈАТА ТРАЕ: Македонското национално прашање му пресуди на Кочо Рацин!?

Рацин бил смртно ранет, но не починал веднаш, туку неколку часа подоцна. Иако имало доволно време да биде однесен до...

Популарни вести